Imam običaj da kažem da tržište rada u srpskom IT-u nije hektično, nego histerično. Teško je doći do IT stručnjaka ukoliko niste poželjan poslodavac, čime je tema employer branding dobila mnogo pažnje. Dobila je toliko pažnje da sam termin zvuči izlizano i sada već izaziva i negativne emocije kod većine stručnjaka koje treba da privuče. 

Postoje još neki termini kojima se pridaje puno pažnje, recimo: candidate experience (iskustvo kandidata) Ova sintagma se najčešće koristi za promovisanje softvera za upravljanje prijavama kandidata – applicant tracking system, ATS. Za ovih skromnih 6 godina iskustva isprobala sam mnogo sličnih softvera, Jobvite, Workable, Recrutee, Greenhouse, SAP, Zoho.. Ovakvi softveri su ekstremno popularni, pravdajući neophodnost korišćenja u svrhu employer brandinga. Postoje funkcionalnosti ovih softvera kojima se HR timovi služe, kao kakvi vešti marketari, kako bi obezbedili dobar review, na primer na Glassdoor. Dok većina HR timova (iskreno vam se divim na žongliranju) trči trku da savlada društvene mreže, softvere, platforme i alate kojima će obezbediti candidate experience, a sve kako bi (1) obezbedili prijave koje će (2) konvertovati u nove zaposlene – menadžment zaboravlja na jednu stvar. 

Ukoliko tražite informacije o ATS, ovde smo napisali tekst o takvim softverima ili možete koristiti naše besplatno rešenje. Nema na čemu. 

Employee experience. 

U poslednje vreme me redovno zovu na svadbe, sezona venčanja je. Moja generacija sazreva i zadovoljstvo mi je da budem svedok takvih događaja, to su lepe stvari. Ipak, skup je to hobi. Njima još skuplji, jer posle svadbe uglavnom prave i decu. Crazy, I know! Znate li kada se inženjeri i inženjerke odlučuju da stanu na ludi kamen? Kada nemaju egzistencijalne strahove, kao i svi drugi. 

Ako generalizujemo, primetićete da prosečan kandidat sazreva istovremeno u poslu i privatnom životu. To dalje znači da, ukoliko želite da privučete iskusne kandidate, morate da obezbedite EVP (employee value proposition) koji je u skladu sa njihovim vrednostima i potrebama. Šta programeri žele? Oprostiće mi što govorim u njihovo ime, verujem da je isto što i svi mi: mir. 

Primer: Naša anketa je pokazala da je privatno zdravstveno osiguranje jedno od najpoželjnijih benefita i to ne iznenađuje nimalo, jer je nepoverenje prema državnim institucijama očigledno. Rafting na Tari će vam obezbediti fotografije za društvene mreže, ali privatno zdravstveno će vam obezbediti zdrave i srećnije radnike. To je Employee Experience i time počinje retencija zaposlenih. Retencija zaposlenih je bitna da vam ne bi odlazili postojeći zaposleni dok vi zvonite po mrežama kako zapošljavate nove. 

Employee experience (iskustvo zaposlenih) je skup iskustava vezanih za ono sa čime se zaposleni susreću, uviđaju i uče, i kako se osećaju tokom rada u organizaciji. Pozitivan employee experience počinje dobrim onboarding-om, nastavlja se zadovoljavanjem potreba, a rezultira preporukama koje će zapravo konvertovati u nove zaposlene. Ankete pokazuju da je čak 30% procenata zaposlenih u IT industriji stupilo na rad po preporuci nekoga iz firme. 

Zar ne mislite da je to učinkovitije od sipanja novca u marketinške aktivnosti, i možda još bitnije – jeftinije? Sa marketinškim aktivnostima u svrhu promocije kompanije kao poslodavca treba započeti tek kada su uspostavljene dobre prakse i procesi ostalih funkcija HR kao što su onboarding, trening i drugo.

Često su zanemareni troškovi zapošljavanja. Metrike kojima možete da pratite koja strategija zapošljavanja donosi najviše rezultata vašoj kompaniji su cost-per-hire i cost of a vacancy. Ovo su formule:

CPH = Interni troškovi regrutovanja + eksterni troškovi regrutovanja / Broj novozaposlenih

Cost of a Vacancy = (Ukupni prihodi / # zaposlenih) x 220 x prosečan broj dana da se zatvori pozicija 

Ključan faktor u građenju employer brandinga su zaposleni. Neophodno je uključiti ih u proces građenja brenda, naročito one koji vode timove. Vođe timova će sami razumeti važnost brendiranja poslodavca, ohrabriti i olakšati saradnju. Da bi oni bili u prilici da to rade, neizostavan faktor je Employee Experience. Ukoliko vam je potrebna pomoć u kreiranju strategija retencije, zapošljavanja i na kraju employer brandinga, kontaktirajte nas.